Silence (2016)


silence-2016

Titel: Silence

År: 2016

Genre: Drama | Historisk |

Längd: 161 min

Regissör: Martin Scorsese

Skådespelare: Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson

imdb_46x22 7,6/10

På 1600-talet reser två Jesuitiska präster till Japan där katolicismen förbjudits och så gott som alla utländska kontakter. De bevittnar förföljelsen av de kristna japanerna och regeringen som vill rensa bort allt västerländskt inflytande. De får själva utstå våld och förföljelse medan de reser runt för att hitta sin mentor och sprida kristendomen.

VISUELLT VACKERT UTAN

EN KÄNSLOMÄSSIG STORY

Martin Scorsese tillhör fortfarande de som myntade det nya Hollywood, som vi känner till idag. Utan honom, eller Francis Ford Coppola, George Lucas eller Steven Spielberg hade filmens kulturella arv tett sig annorlunda i dagsläget. Den har en stark dynamik i berättande till skillnad från Scorsese’s tidigare filmer. Dråp, tvivel och religion är fortfarande en stark överton som genomsyrar han senaste arbete. Han skapar en karisma hos sina karaktärer och väljer oftast de bästa för den rollen.

Andrew Garfield imponerade stort med Hacksaw Ridge (2016) och med denna så gör han inget undantag. Han misslyckades grovt med Amazing Spiderman men likväl har han återkommit till en nivå som genererar en ny sida som honom som har vuxit på sista tiden. Som Rodriguez tar Andrew plats och fyller funktionen som det krävs av rollen.

Adam Driver, Garupe, är den spekulativa karaktären och han kanske passar främst till det då han inte har samma karisma och förtroende gentemot publiken som Andrew och Liam Neeson har. Han fungerar bra och har en stark ton, tills han och Andrew i filmen splittras, vilket senare leder till att de träffas igen. Rodriguez motsätter allting vilket får Garupe till slut dödad av japanerna.

Liam Neeson, Ferreira, är med i öppningsscenen och delar inte en enda scen med de övriga skådespelarna förrän två timmar har gått. Han har då sagt upp allt tro som präst, studerar på ett tempel och får även Rodriguez att göra likadant.

Det här är ingen film som handlar om horor, knull och droger som The Wolf of Wall Street (2013) där Leonardo DiCaprio och Jonah Hill praktiskt taget motsträvade allting de trodde på. Den har ändå en djupare mening och samfund med den religion som Scorsese tydligt bär på. Precis som Arrival (2016) har den en dömande kraft att dela in publiken i två läger – antigen tycker man den är för långtråkig och uttömmande eller så finner man den som ett konstverk som har en betydande grund och en djupare mening.

Eftersom den mer eller mindre baseras på portugisiska präster som reser till Japan för att rädda deras mentor, finns det en kulturell och religiös konflikt som hela filmen baseras på. De mest intensiva och de mest intressanta delarna av de släppta trailers tas ej med i den här versionen. Vi som känner till hur Scorsese arbetar med sina filmer, vet att han föraktar olika versionskapande efter den officiella bioversionen. Det finns bara en version enligt honom. Det kan föranledda en på spekulationer av det som framkommer i trailern men mycket kvarstår.

Den har ett visuellt tänk, och den har blivit Oscarsnominerad för det. Det märks tydligt hur bilderna är komponerad och de samarbetar med varandra på ett tydligt sätt. Kameraarbetet är grovt och intim och känns genomarbetat med en tydlig riktlinje från den legendariske regissören.

Betyg 3 av 5

Betyg 3 av 5

 

Om Mackan

Namn: Marcus Ström aka Mackan Bor i: Stockholm Intresse: Film, foto och böcker Favorit filmgenre: Action, Thriller, Äventyr Roll på MackansFilm: Recensent och redaktör Finns på Youtube, Instagram och Facebook
Galleri | Det här inlägget postades i Action, Alla Inlägg, Äventyr, Betyg 2 av 5, Fantasy, Filmens betyg, Filmer, Filmer 2002, Filmrecensioner, Genre, Mackan's Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.